Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه موسیقی «نوایی» در ادامه بررسی موسیقی نواحی ایران سه شنبه اول مرداد به معرفی موسیقی خوزستان می‌پردازد.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ، هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی و کارشناس مجری برنامه «نوایی» سه شنبه اول مردادماه در گفتگو با یکی از کارشناسان حوزه موسیقی در خوزستان درخصوص نوع موسیقی این خطه از سرزمین‌مان مطالبی را بیان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اقوام و تیره‌های مختلف ایرانی (به ویژه در روستا‌ها و شهر‌های کوچک) موسیقی را به عنوان هنر نمایشی تلقی نمی‌کنند، اما در مناطق جنوبی کشور، به ویژه در بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، با تلفیق موسیقی با هنر‌های نمایشی از جمله رقص، به آن جنبه نمایشی نیز داده‌اند.

آهنگ شوشتری گوشه‌ای از همایون است. شوشتر روی تمام دستگاه‌های موسیقی ایران آهنگ‌های محلی دارد و برای هر کدام از دستگاه‌های موسیقی ایران یک ردیف محلی در شوشتر اجرا و خوانده می‌شود. اغلب باغبان‌ها، بافنده‌ها و بیشتر مردم، موسیقی را خوب می‌دانند و آواز محلی را خوب می‌خوانند. آلات موسیقی خوزستان عبارتند از: نی جفته، سرنا، تار، تنبک، دایره، دهل و نی هفت‌بند.

برنامه «نوایی» کاری از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی طاهره جولانی است که به صورت تخصصی به موسیقی نواحی و اقوام ایرانی می‌پردازد و هر سه شنبه ساعت ۱۶:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ پخش می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: موسیقی نوایی رادیو فرهنگ موسیقی نواحی خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۱۲۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» (دوندوبای) را بر اساس موسیقی شمال خراسان با تنظیمی متفاوت منتشر کرده است.

مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» بر اساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی شامل ۲ ویولن، یک ویولا و یک ویولنسل، تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافتار اثر لطمه‌ای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخش‌هایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما می‌دانیم که آن‌ها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا می‌کنند، حرکات نمایشی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و آیین‌های نمایشی را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.

این مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران می‌دانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه صنم که آن‌قدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیت‌های کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویش‌ها هستند، سبک‌های مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حایز اهمیت بوده است.

وی افزود: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده می‌کنید ریشه اکثر موسیقی‌های آن دوره، براساس موسیقی‌های فولک یا محلی آن بوده که نمونه‌های آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمی‌گردد.

وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقی‌های فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آن‌ها با تنظیم‌های جدید، می‌تواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودی‌ها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا این‌ها در بن مایه ایرانی‌ها بوده و با این قطعات ارتباط می‌گیرند.

این هنرمند در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده می‌کردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا می‌کرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.

کد خبر 6097136 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره منتظران در دیار علم و فرهنگ
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
  • برنامه تلویزیونی «امتداد» آماده نمایش شد/ بررسی فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه 
  • برنامه گفتگوی اقتصادی از رادیو گفتگو
  • درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/ سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود
  • مرحوم قلی‌پور کیمیای فرهنگ و هنر ایران اسلامی بود
  • درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود
  • ویژه برنامه های رادیو ایران در شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • اجراهای متنوع گروه‌های موسیقی محیطی در خانه هنرمندان ایران